loading...
بیمه برگ
amir بازدید : 374 دوشنبه 05 شهریور 1397 نظرات (0)

بیمه اتکایی چیست؟

منظور از بیمه اتکایی بیمه ای است که شرکت های بیمه شرکت خود را نزد آن بیمه می کنند. به عبارت دیگر ممکن است شرکت های بیمه مستقیم بیشتر از ظرفیت خود خطرات را پذیرفته و پوشش دهند، در این مواقع بیمه اتکایی به بیمه گر کمک می کند تا خدمات خود را به بهترین نحو ارائه دهد.

 

بیمه واگذارنده

بیمه واگذارنده همان شرکت بیمه یا بیمه گر مستقیم است که با بیمه اتکایی قرارداد بسته و برخی از پوشش ها و ریسک های خود را به این شرکت واگذار می کند.

 

 

 

بیمه پذیرنده

بیمه پذیرنده همان بیمه اتکایی است، این بیمه ریسک های شرکت بیمه واگذارنده را در ازا دریافت حق بیمه معین پوشش می دهد.

 

بیمه گر اتکایی مجدد

ممکن است شرکت بیمه اتکایی خود را نزد شرکت بیمه دیگری بیمه کند، به این قرارداد واگذاری مجدد و به شرکت بیمه اتکایی اولیه واگذارنده و به شرکت اتکایی ثانویه بیمه گر اتکایی مجدد گویند.

 

شرط CUT THROUGH

طبق این شرط اگر بیمه گر مستقیم یا اولیه نتواند خسارات بیمه گزار را پرداخت کند بیمه گر اتکایی طبق قرارداد بیمه اتکایی خسارات بیمه گزار را جبران می کند.

 

 

 

بیمه اتکایی

 

انواع بیمه اتکایی

بیمه اتکایی اختیاری

بیمه اتکایی اجباری

قرارداد اتکایی نسبی

قرارداد اتکایی غیر نسبی یا مازاد خسارت

 

بیمه اتکایی اختیاری

بیمه اتکایی اختیاری از قدیمی ترین قراردادهای بیمه اتکایی است. در این نوع از قرارداد ریسک های شرکت بیمه به صورت موردی تحت پوشش بیمه اتکایی قرار می گیرند.

در این نوع از قرارداد بیمه گر واگذارنده باید هر ریسک را به طور جداگانه و مفصل برای بیمه گر اتکایی شرح دهد تا بیمه گر اتکایی آن را بپذیرد. این نوع از قرارداد برای بیمه گر واگذارنده هزینه بر است.

شرایط صدور بیمه اتکایی اختیاری

زمانی که ظرفیت قراردادهای اتوماتیک تکمیل شده است.

زمانی که ریسک مورد نظر در قراردادهای اتکایی اجباری تحت پوشش قرار نگیرد.

بیمه گر اتکایی معمولا ریسک های بزرگ را تحت پوشش قراردادها قبول نمی کند.

در پوشش هایی که قرارداد بیمه ای آنها اندک است، بیمه گر اتکایی پوشش اتوماتیک تهیه نمی کند.

 

 

 

بیمه اتکایی اجباری

بیمه گر مستقیم در قرارداد بیمه منعقده با بیمه گزار می تواند هر موردی را تحت پوشش قرارداده و به هر میزانی که بخواهد حق بیمه تعیین کند و بیمه گر اتکایی در این مورد دخالتی ندارد. اما بیمه گر اتکایی در نهایت باید این قرارداد منعقد شده بین بیمه گر و بیمه گزار را بپذیرد و تحت پوشش قرار دهد.

حق بیمه در قراردادهای بیمه اتکایی اجباری مبلغ شخصی است که بر مبنا خسارت ایجاد شده یا سرمایه بیمه تعیین می شود. اگر مبنا قرارداد سرمایه بیمه باشد به آن قرارداد اتکایی نسبی گویند اما اگر مبنا آن خسارت باشد به آن قرارداد اتکایی مازاد خسارت  یا غیر نسبی گفته می شود.

 

بیمه اتکایی

 

قرارداد اتکایی نسبی

در این نوع از قراردادها درصدی از حق بیمه، مبلغ بیمه شده یا خسارت به بیمه گر اتکایی پرداخت می شود.

 

قرارداد اتکایی نسبی مشارکتی

در این قرارداد، بیمه گر واگذارنده نسبتی از مبلغ بیمه نامه های رشته بیمه ای خاصی را به بیمه گزار اتکایی پرداخت می کند که البته این مبلغ سقف مشخصی دارد. بیمه اتکایی هم به همین نسبت خسارات ایجاد شده را جبران می کند.

 

پوشش اتکایی نسبی مازاد سرمایه

این نوع قرارداد بیشتر از قراردادهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و به این صورت است که شرکت بیمه واگذارنده سقف سرمایه ای را برای خود مشخص می کند و مبلغ اضافی را به شرکت بیمه اتکایی پرداخت می کند در مقابل شرکت بیمه واگذارنده آن بخش از خسارت ها را که نمی خواهد یا نمی تواند تحت پوشش قرار دهد به شرکت بیمه اتکایی واگذار می کند.

 

پوشش اتکایی اختیاری و اجباری

در این نوع از قرارداد بیمه اتکایی، بیمه گر واگذارنده تصمیم می گیرد که چه خطراتی را به چه میزانی به بیمه گر اتکایی واگذار کند. بیمه گر اتکایی در این قرارداد فقط می تواند ریسک های تعیین شده از طرف بیمه گر واگذارنده را تا حداکثر ظرفیت قرارداد بپذیرد، از این رو گفته می شود این قرارداد نسبت به بیمه گر واگذارنده اختیاری و نسبت به بیمه گر اتکایی اجباری است.

 

 

 

بیمه اتکایی

 

پوشش اتکایی باز

پوشش اتکایی باز یکی از انواع قراردادهای بیمه اتکایی اختیاری و اجباری است. در این قرارداد بیمه گر واگذارنده بدون توجه به ظرفیت ثابت تصمیم میگیرد برخی از ریسک ها را به بیمه گر اتکایی واگذار کند و بیمه گر اتکایی هم بدون توجه به سرمایه بیمه شده آن را تا مبلغ معینی می پذیرد.

 

پوشش اتکایی نیمه اتوماتیک

در این نوع از قرارداد بیمه گر واگذارنده ریسک را به بیمه گر اتکایی پیشنهاد می کند و او می تواند ریسک را بپذیرد یا نپذیرد.

همچنین بیمه گر اتکایی در این مورد می تواند قرارداد را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و به بیمه گر واگذارنده در تنظیم شرایط و نرخ بیمه قرارداد کمک کند.

بیمه گر واگذارنده در این قرارداد نسبت به سایر قراردادها کارمزد بهتری را دریافت می کند.

 

 

قرارداد اتکایی اجباری و اختیاری

این نوع قرارداد نقطه مقابل قرارداد اتکایی اختیاری و اجباری است به این صورت که در آن بیمه گر واگذارنده ملزم به واگذاری بوده اما بیمه گر اتکایی اجباری در پذیرش آن ندارد.

 

پوشش اتکایی مختلط مشارکت و مازاد سرمایه

زمانی که قرارداد اتکایی مشارکت نتواند تمام سهام شرکت را در برگیرد برای تکمیل آن از قرارداد پوشش مازاد استفاده می شود.

در این قرارداد بیمه گر واگذارنده درصدی از قرارداد مشارکت را برای خود نگه داشته و باقی آن را به همراه مازاد سرمایه به بیمه گر اتکایی واگذار می کند.

 

بیمه اتکایی

 

قرارداد اتکایی غیر نسبی یا مازاد خسارت

این نوع از قرارداد بر مبنا خسارت وارده تنظیم می شود. به عبارت دیگر در این قرارداد بیمه گر اتکایی تا مبلغ مشخصی از خسارت را می پردازد.

حق بیمه بیمه گر اتکایی در این نوع قرارداد بر اساس مجموع حق بیمه های دریافتی بیمه گر واگذارنده در رشته خاص تعیین می شود در حالی که در قراردادهای نسبی حق بیمه براساس سرمایه بیمه شده تعیین می شود.

 

پوشش اتکایی مازاد بر خسارت برای هر ریسک (WXL)

این قرارداد زمانی تنظیم می شود که بیمه گر واگذارنده توانایی پرداخت مازاد خسارت در هر ریسک را ندارد.

 

پوشش اتکایی مازاد خسارت برای حوادث فاجعه آمیز (LOSS-XL)

این نوع پوشش نیز از بیمه گر واگذارنده در برابر خطرات و حوادث بزرگ حمایت می کند.

 

 

 

پوشش اتکایی مازاد خسارت در مدت معین

این نوع پوشش باعث حمایت از شرکت بیمه واگذارنده در زمان معین و در یک رشته بیمه ای خاص می شود.

قراردادهای مازاد خسارت به نفع بیمه اتکایی نبوده و اینگونه قراردادها برای این بیمه بسیار تعهدآور است، لذا از قراردادهای مازاد خسارت نسبت به قراردادهای نسبی کمتر استفاده می شود.

 

بیمه اتکایی

 

فسخ قرارداد اتکایی

در صورتی که شرکت بیمه سود دهی نداشته و ورشکسته شود.

تصویب قوانین جدید ارزی که پرداخت ارز برای حق بیمه اتکایی و تسویه حساب را غیر ممکن می کند.

 

توافق دو طرف برای فسخ قرارداد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 213
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 188
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 507
  • بازدید سال : 2,022
  • بازدید کلی : 21,656